Lestrajecten op maat

Fotocursus op maat voor beginners en gevorderden

Op verzoek maak ik veel lestrajecten op maat. Bijvoorbeeld voor een echtpaar (cadeautje voor de trouwdag), voor een clubje vrienden, voor allerlei grote of kleine groepjes in allerlei verbanden die op een zelfgekozen moment en in hun eigen ritme de basistechniek willen leren.

Ik heb ontzettend van je lessen genoten en hoop zeker weer een workshop/cursus bij je te volgen.
Katja

Beginners

Mijn fotocursussen voor beginners bestaan uit een Basiscursus met praktijk en een Vervolgcursus met praktijk.

Cursussen: zie de site van Fotogram voor meer informatie.

Foto’s van cursisten van de Basiscursus.

Bekijk het album

 

Foto’s van cursisten van de Vervolgcursus.

Bekijk het album

 

Cursussen: zie de site van Fotogram voor meer informatie.

 

Gevorderden

Ik geef ook cursussen op hoog niveau. Voor fotoclubs waar al heel veel kennis is. Voor de NAFVA maakte ik bijvoorbeeld een reportage en een architectuur masterclass. In Haarlem voor de fotoclub maakte ik een korte workshop over pinhole. Andere onderwerpen voor andere fotoclubs in Uithoorn, Deventer en Kennemerland waren het belang van het formaat en de uitsnede van een beeld, de betekenis van compositie, pinhole technieken, de invloed van kleur in beeld, allerlei flitstechnieken…

Daarnaast werk ik als coach voor mensen die hun hele leven al fotograferen en op zoek zijn naar inspiratie en verdieping. Dit deed ik bijvoorbeeld voor fotoclub InsideOut en voor de fotogroep Around the Table.

In de basisgroepen betekent praktijkgericht onderwijs dat alle techniek meteen betekenis krijgt. Je hebt de basistechniek niet alleen theoretisch begrepen maar ook in de praktijk gebracht. Zo werk ik ook in het praktijktraject dat ik al 15 jaar vormgeef bij Fotogram. Op hoger niveau betekent dat praktijkgerichte leren dat je bijvoorbeeld met de groep samen naar een bijzondere plek gaat, zoals Papiermolen de Schoolmeester. Je kunt ook een nieuwe techniek samen uitproberen. In alle gevallen word je je nu bewuster van de beeldtaal die je ‘spreekt’. Want ook al doe je hetzelfde, of ben je op dezelfde plek, iedereen kijkt anders. Je wordt je ook bewust van de andere mogelijkheden om hetzelfde verhaal te vertellen. En, last but not least, of je ‘verstaanbaar’ bent. Of zonder tekst en uitleg jouw foto of fotoserie zelf de boodschap overbrengt.

Gevorderden: met de stroboscopische discoflitser

Met een groep onderzocht ik de grenzen tussen fotografie en film. Grote inspiratiebron was hier de ingeneur Gion Mili met zijn prachtige stroboscopische opnames. Veel studioflitsers hebben wel veel power maar kunnen niet snel achter elkaar flitsen, deze discoflitser wel.

Foto’s van cusisten

Bekijk het album

 

Het onderzoek naar kleur in beeld

De rol van kleur en kleurcombinaties in beeld is vaak iets waar men niet over nadenkt. Toch is het interessant hier voorbij de intuïtie te stappen en kleurgebruik eens bewuster te onderzoeken. De kleurenleer van Itten en het werk van Albers helpen bij deze bewustwording.

Ik bedank je dan ook voor enthousiaste kennisoverdracht over het mooie wereldje met en rond de camera. Mocht ik daar weer de gelegenheid voor hebben, schrijf ik ook beslist weer in voor een workshop of zo.
Hans

Tenzij je alles zelf regisseert is het er gewoon. Kleur. Maar de rol van kleur in beeld is groter dan je denkt. Een stap opzij of een andere uitsnede zorgt voor een andere kleurcombinatie. In deze groep heeft ieder een paar van de kleurcontrasten van Itten visueel onder de loupe genomen.

Korte uitleg bij de kleurcontrasten

Bekijk het album
Kleur tegen kleurcontrast: uit elkaar liggende kleuren, meestal primair, tegen elkaar afgezet:

Warm koud contrast: warme en koele kleuren tegen elkaar afgezet:

Licht donker contrast: lichte en donkere kleuren tegen elkaar afgezet:

Kwalitatief contrast: een verzadigde en een onverzadigde kleur tegen elkaar afgezet:

Kwantitatief contrast: veel van de ene kleur tegenover weinig van een andere.

Simultaan contrast: het verschijnsel dat een intense kleur de tegenoverliggende kleur lijkt op te roepen:

Complementair contrast: het contrast tussen twee complementaire kleuren, kleuren die tegenover elkaar liggen op de kleurencirkel:

 

Panorama’s

Hoe pak je dat aan? Wat is het Nodal point en hoe krijg je het voor elkaar om jouw camera wat meer naar achteren op het statief te zetten zodat je jouw panorama straks goed kunt stitchen? En voorbij die techniek: wat doet het voor jouw compositie als je met zo’n langgerekt beeld werkt? Inspiratiebron was hier het prachtige boek Chaos van Koudelka. Inspiratie niet alleen qua compositie (vertikaal kan een panorama ook) maar ook inhoudelijk. De sporen van de mens in het landschap. Mooi en triest. In zwart-wit.

Foto’s van cursisten

Bekijk het album

 

 

Interesse? Mail of bel mij